Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 8. 5. 2021, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Vlaky RegioJet odídu z trasy Bratislava – Košice, vinu za to nesie minister dopravy Ján POČIATEK

RegioJet |MM|  Nie je možné podnikať tam, kde minister ide proti občanom a podporuje štátneho dominantného dopravcu k poškodzovaniu súkromného konkurenta.

 
Žiadnu odpoveď neobdržal RegioJet od ministra dopravy POČIATKA na výzvy, aby vyriešil podnákladové ceny v stratových vlakoch IC ZSSK, ktorými sa štátny dopravca snaží vytlačiť súkromnú konkurenciu z trasy Bratislava - Košice. Vlaky IC ZSSK neboli nikdy v zisku, od začiatku jazdia za podnákladové ceny, ktoré ZSSK v deň, kedy RegioJet oznámil svoje ceny, znížila na polovicu s cieľom zničiť nového konkurenta. Trpezlivo sme v záujme našich zákazníkov čakali, až sa to politicky zodpovedný minister POČIATEK rozhodne vyriešiť. Nestalo sa nič a minister ďalej toleruje to, že nás ZSSK nekalou súťažou poškodzuje.

 

Od 13. decembra tak bude na trase Bratislava – Košice a späť prevádzkovať RegioJet iba 3 páry denných spojov, zruší nočný spoj na trase Bratislava - Košice a späť a nezavedie ďalšie denné spoje, ktoré pôvodne plánoval na trase vypravovať. Súčasne hľadáme vhodný termín v prvom štvrťroku 2016, kedy RegioJet prevádzku svojich vlakov na trase Bratislava - Košice kvôli postupu ministra POČIATKA ukončí. Nechceme našich zákazníkov pripraviť o spojenie ešte pred Vianocami. Riešenie hľadáme tiež smerom k našim zamestnancom, aby sme väčšine z nich ponúkli uplatnenie na ďalších trasách, ktoré RegioJet prevádzkuje.

 

Veľmi nás to mrzí - najmä kvôli našim zákazníkom. Urobili sme maximum, ale stratili sme všetky nádeje, že minister POČIATEK má záujem na rozvoji jednotných podmienok v podnikaní na železnici na Slovensku. Minister prevzal kompletnú zodpovednosť za to, že z trasy Bratislava - Košice zmizne konkurencia, príde k zhoršeniu služieb a následne k zdraženiu cestovného. Nemôžeme podnikať tam, kde sa nás ZSSK snaží so súhlasom štátu vyštvať," hovorí Radim JANČURA, majiteľ spoločnosti RegioJet.

 

Tri možnosti, ako mohol minister POČIATEK konať


A) Znížiť ceny a očakávať, že mu niekoľkonásobne pribudnú cestujúci, ktorí zaplatia stratové vlaky IC ZSSK. To v deň nášho vstupu urobil, ale počet cestujúcich vo vlakoch IC ZSSK naopak výrazne poklesol a ich strata sa prehĺbila. Podľa súťažného práva potom mali byť najneskôr do niekoľkých mesiacov tieto podnákladové vlaky zrušené.

 

B) Minister POČIATEK mohol naopak navýšiť ceny IC ZSSK, aby zvýšil tržby a zalepil dieru spôsobenú úbytkom cestujúcich. Táto cesta by ale logicky viedla k ešte rýchlejšiemu vyprázdneniu týchto vlakov a ich následnému zrušeniu. Preto chápeme, že sa touto cestou nevydal.

 

C) Minister POČIATEK mohol postupne rušiť vlaky IC ZSSK, čo aj začal. Počet cestujúcich však nevzrástol, preto malo byť rozhodnuté o zrušení zostávajúcich vlakov IC ZSSK.

Tieto vlaky boli od začiatku stratové a ZSSK nijak nevysvetlila, ako financuje ich prevádzku. Dominant nesmie fungovať za podnákladové ceny, čo sú v prípade vlakov stratové spoje. K zrušeniu vlakov IC ZSSK malo prísť najneskôr 2-3 mesiace po našom vstupe, kedy bolo jasné, že nie je cesta, ako by sa v nich mohli zvýšiť tržby a dostať ich ekonomiku do zisku.

 

Šetrenie antimonopolného úradu a žaloba na náhradu škody

 

RegioJet podal už v roku 2014 podnet na antimonopolný úrad. Šetrenie ale bude trvať niekoľko mesiacov až rokov. My na jeho výsledok nemôžeme čakať a podáme žalobu na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia a nastavenia predátorských cien s úmyslom vytlačiť nás z trhu. Výšku škody stanoví znalecký posudok, ale už teraz sa dá predpokladať, že spôsobená škoda bude v radoch niekoľkých desiatok miliónov eur.


Štátom vlastnený dopravca má rovnaké práva ako súkromné spoločnosti. Aj on môže bojovať cenou a kvalitou o svojho zákazníka. Štátom vlastnená spoločnosť má však obmedzenie: musí preukázať z čoho svoje podnikanie financuje, a že nezneužíva verejné financie. Slovenské a európske právo prísne zakazuje tzv. krížové financovanie z dotovaných liniek. ZSSK nemá iný zdroj príjmov, než zo štátom dotovaných liniek. Taktiež žiadna banka na svete by nepožičala prostriedky na stratový projekt vlakov IC ZSSK, ktorý za celú dobu svojej existencie nezarobil ani cent a nikdy nemá nikdy šancu byť v zisku.

 

Stratový monopol nemôže vytláčať konkurenciu tým, že zníži ceny


Ďalšie omnoho zásadnejšie je obmedzenie pre spoločnosti, ktoré sú na danom trhu v dominantnom postavení, bez ohľadu, či sú štátne, alebo súkromné. ZSSK mala pred našim vstupom dokonca MONOPOL, je stratová, nemá tak možnosť súťažiť znižovaním cien, pretože sa vždy jedná o ceny podnákladové. Do relevantného trhu sa počítajú nie len cestujúci v IC ZSSK, ale aj platiaci cestujúci v štátom dotovaných rýchlikoch. ZSSK sama priznáva, že pred našim vstupom bola stále v strate. Po našom vstupe znížila ZSSK vo vlakoch IC ceny na polivicu - napriek tomu sa počet cestujúcich nezvýšil, ale naopak znížil. Preto mali byť tieto spoje z pohľadu súťažného práva zrušené.

 

Až raz na niektorej trati získa dominantné postavenie RegioJet, musí byť schopný preukázať, že je tiež v zisku. Pokiaľ by sa tak nestalo, rovnaké súťažné právo by platilo aj pre neho. Podnákladové ceny sú dobré pre cestujúcich, ale dlhodobo sú zlé pre trh. Podnákladový súťažiaci tým blokuje vstup ostatných konkurentov na trh, ktorí sa snažia jeho dominanciu, resp. monopol rozbiť a ponúknuť zákazníkovi lepšie služby a nižšie ceny.

 

RegioJet zastáva prístup absolútnej transparentnosti. Preto som sa rozhodol, že zverejním číslo svojho mobilného telefónu (+420) 603 446 680 a tiež mobilné číslo na pána ministra Jána POČIATKA (0903 707 077), aby nám mohla slovenská verejnosť v SMS napísať svoj názor na to, že RegioJet bude musieť nakoniec z trasy Bratislava - Košice odísť a na to, či je vhodné, aby štát plýtval verejnými peniazmi niekde, kde by mohla s lepšími službami a bez dotácií fungovať konkurencia", uzatvára Radim JANČURA, majiteľ spoločnosti RegioJet.

 

 

Príloha: zhrnutie vývoja cien:

 

·         RegioJet oznámil vstup na trasu Bratislava - Košice s komerčnými vlaky IC. Predstavil ceny, ktore zohľadňovali nižší náklady súkromného dopravcu a kopírovali ceny vo vlakoch ZSSK pre cestujucich so zákazníkou kartou. Trieda STANDARD zodpovedala vlakom kategórie rýchlik, trieda Relax a Business potom zodpovedala vtedajším cenám v 2. a 1. triede vlakov IC ZSSK.

 

·         ZSSK odštartovalo cenovú vojnu - v deň vstupu RegioJetu na trasu znížila ceny vo vlakoch IC ZSSK pod úroveň RegioJetu. Pôvodné ceny, ktoré boli na úrovni nad 20-24 EUR, znížila na úroveň 9,90-15 EUR. Súčasne predstavila program pre držiteľov zákazníckych kariet, ktorým ponúkla, že im prejdené cestovné vráti späť a Ti tak de facto pôjdu zadarmo. Tím ako stratový dominánt hrubo porušila súťažné právo.

 

·         Súčasne Ficova vláda oznámila zavedenie bezplatného cestovanie pre sociálne skupiny – diskriminačne iba v dotovaných rýchlikoch ZSSK, čo znamenalo odchod cenovo senzitívnych cestujúcich do týchto vlakov.

 

·         RegioJet musel kompletne zmeniť ceník - ceny znížiť a zaviesť symbolické cestovné pre sociálne skupiny, ktoré mu ale štát nijako nekompenzuje – to kompletne rozbilo business plán prevádzky vlakov na trase Bratislava - Košice. Štát poškodil podnikanie RegioJetu.

 


Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
AKTUALITY rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016  - 30. vyrocie tragedie / Bielorusko
Označenie inzercie
Expedicia Jordánsko-Izrael 2017 februar
Označenie inzercie
Transsibírska magistrála v studiu Reporter24
Označenie inzercie
100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign