Tunel Považský Chlmec
Marek L.Guspan | Tak ako už bolo avízované v tlačovej správe Národnej diaľničnej spoločnosti, prvú decembrovú sobotu (2.12.2017) bude v blízkosti Žiliny otvorená nová diaľničná estakáda a nový dvojrúrový tunel Považský Chlmec. Tunel bude počas prevádzky monitorovaný kamerovým systémom a vstup chodcov doň nebude samozrejme možný. Preto sa Národná diaľničná spoločnosť rozhodla usporiadať pre záujemcov deň otvorených dverí. Ten sa uskutočnil 14. októbra 2017, kedy mali možnosť peší, cyklisti aj korčuliari nazrieť do útrob tunela a nielen si ho prejsť po vlastných, či na kolieskách a kolesách, ale sa aj dozvedieť niektoré zaujímavé informácie z jeho výstavby a prevádzky. Komentované exkurzie aj do zázemia tunela – velína, či spojovacích chodieb – boli taktiež súčasťou DOD. Bez záujmu neostala ani estakáda ponad vodné dielo Hričov, z ktorej bol sprístupnený iba polovičný profil, no aj to stačilo, aby návštevníci DOD zhliadli na okolie novými, neopozeranými pohľadmi, aké dosiaľ neboli možné.
Každá z tunelových rúr tunela Považský Chlmec má 180 tunelových pásov. Pásy na začiatku, v strede a na konci tunelov, označené písmenom H sú hĺbené. Áno, aj tie v strede. Každá rúra bola razená zo štyroch strán tak, že sa v strede vykopala stavebná jama a z nej sa pokračovalo razením na obe strany smerom k portálom. Na stavenisku sa tak pracovalo naraz na ôsmich pracoviskách. Tunelové pásy bez označenia sú razené, s písmenom V razené, ktoré majú zosilnenú výstuž kvôli tlakom okolitej horniny. Tunely sú technologicky (vetranie, dopravné značenie ...) postavené ako jednosmerné, to znamená, že nie je možná ich prevádzka v opačnom smere resp. obojsmerná premávka v jednom tuneli.
Tunelové rúry sú spojené pätnástimi malými spojovacími chodbami, pre únik osôb a dvomi veľkými spojovacími chodbami, cez ktoré môže prejsť aj automobil záchranných zložiek. Tieto spojovacie chodby sú rovnomerne rozložené po celej dĺžke tunela. Oproti každej spojovacej chodbe sa nachádza SOS kabína. Pri otvorení jej dverí sa vo velíne automaticky vyhodnotí rizikový stav, začnú blikať semafory nad kabínou a obsluha velína je okamžite informovaná o tejto situácii samozrejme s podrobnosťami, kde sa tak stalo. V každej tunelovej rúre sa nachádzajú aj dva „zálivy“ pre prípadné núdzové odstavenie vozidiel.
Prajem motoristom veľa šťastných kilometrov bez nehody po tomto novom úseku slovenskej diaľnice a tunelu čo najmenej nehodových a kritických udalosti a veľa rokov bezproblémovej prevádzky.
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.