Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 8. 5. 2021, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Orient Express - legenda na koľajniciach

Miloš MajkoDátum22. 11. 2009 06:08:47TémaCestovanie
Určite najznámejším vlakom všetkých dôb je legendárny Orient Express. Preslávil ho najmä román Agathy Christie "Vražda v Orient expresse", ktorý napísala v roku 1934. Aghata Christie sa k napísaniu románu inšpirovala pri svojich cestách do Perzie, kam sa vozila práve týmto vlakom podobne ako jej románový hrdina detektív Hercule Poirot. Hitchcockov film "A Lady vanishes" z roku 1938 je prvým filmom odohrávajúcim sa v Orient Expresse. Neskorej sa filmovými cestujúcimi okrem iných stali aj svetoznámy Sherlock Holmes a James Bond, ktorého poznáme ako agenta 007. Orient Expressu vznikol vďaka Belgičanovi Georges Nagelmackers-ovi, ktorý v roku 1872 navštívil USA a tam ho fascinovali rýchlovlaky bratov Pullmanových. Z nápadu sa stala realitou Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) a vlaky tejto Európskej spoločnosti mali byť najluxusnejšími, ktoré kedy jazdili cez celú Európu. Premiéra sa datuje na 4. októbra 1883, keď sa Orient Express pár minút po siedmej hodine ráno vydal na cestu z Paríža do Konstantinopolu (Istanbul). Iba niekoľko desiatok zámožných cestujúcich bolo obklopených všetkými vymoženosťami luxusu a komfortu, si vychutnávalo si cestu cez sedemdesiat hodín. Cestovanie Orient Expressom v tej dobe bolo vskutku dobrodružné, pretože na cestujúcich číhali rôzne nebezpečenstvá. Spoločnosť CIWL odporúčala cestujúcim vyzbrojiť sa pištoľami a puškami. V roku 1891 prepadli Orient Express na Balkáne vydierači, ktorí vzali so sebou 5 rukojemníkov a za ich prepustenie žiadali výkupné 120 tisíc libier. Spoločnosť zaplatila a Orient Express mohol pokračovať v ceste. V roku 1929 opäť na Balkáne uviazol Orient Express v snehu a do Istanbulu dorazil s päťdňovým meškaním. Vtedy sa v bulvárnej tlači objavili historky, ako cestujúci lovili vlkov, aby nezahynuli od hladu. V roku 1931 zaútočili na Orient Express balkánski teroristi. Nechali za sebou 20 mŕtvych cestujúcich. Simplonský tunel (v tom čase svojim 20-timi kilometrami najdlhší na svete) dali do prevádzky v roku 1906. Vtedy vznikla trať Simplon-Orient-Express a do Benátok sa cestovalo traťou Venice-Simplon-Orient-Express. Všetko však prerušila I. svetová vojna v roku 1914. Počas vojny vozne a rušne Orient Expressu spravovala nemecká armáda. Po vojne v roku 1919 obnovili trať Simplon-Orient-Express, ktorá umožňovala dostať sa cez Švajčiarsko a Taliansko do Juhoslávie, Bulharska a Turecka. Trať Arlberg-Orient-Express cez Švajčiarsko otvorili v roku 1924. Tri roky predtým sprevádzkovali pôvodnú trasu Orient Expressu. Trať Taurus Express v roku 1930 viedla z Istanbulu do Teheránu, odtiaľ do Bagdadu a končila v Káhire. Orient Express mal mať predĺženú trasu až do indického Bombaja. Tieto plány však prekazila II. svetová vojna. (Zdroj: Kollar,vlaky) Po Druhej svetovej vojne éra Orient expressu skončila. Na komerčné účely začal byť využívaný až po odkúpení a zrekonštruovaní vozňov súkromnou spoločnosťou, ktorá originálne vozne prevádzkuje po historicky známych trasách až dodnes. Ceny lístkov však sú pomerne vysoké, no obdivovateľom histórie to za to dobrodružstvo určite stojí.

Fotogaléria k článku:



 Enormný záujem novinárov je pochopiteľný. Legendárny Orient Express  je v Prahe vidiet iba sporadicky.
Popis: Enormný záujem novinárov je pochopiteľný. Legendárny Orient Express je v Prahe vidiet iba sporadicky.

Zobraziť všetky fotografie












 Slávnosť pri píchode Orient Expressu na Wilsonove nádražie v Prahe. Ceremoniál a klienti  vlaku sú pred verejnosťou odizolovaní - prístup na nástupište stráči Polícia ČR.
Popis: Slávnosť pri píchode Orient Expressu na Wilsonove nádražie v Prahe. Ceremoniál a klienti vlaku sú pred verejnosťou odizolovaní - prístup na nástupište stráči Polícia ČR.














Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
›REGISTROVANÍ MENOM‹
registrovaní nickom
všetci

Pre pridávanie komentárov k článkom sa prihláste. Ak nemáte prihlasovacie meno a heslo, zaregistrujte sa tu.

Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
AKTUALITY rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016  - 30. vyrocie tragedie / Bielorusko
Označenie inzercie
Expedicia Jordánsko-Izrael 2017 februar
Označenie inzercie
Transsibírska magistrála v studiu Reporter24
Označenie inzercie
100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign