Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 8. 5. 2021, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Madeira

Ivan SklenárDátum25. 10. 2011 21:35:01TémaCestovanie
19 Airport Madeira. Obr. je stiahnutý z Wikipedia

 

Približne 900 km  juhozápadne od hlavného mesta Portugalska, hlboko v Atlantiku sa nachádza vcelku malý ostrov Madeira. Po svojom objavení v r. 1497 bol začlenený pod Portugalskú korunu. Je omývaný vodami Golfského prúdu, ktoré sa starajú o celoročne príjemnú klímu. Teploty sa počas dňa pohybujú okolo 20°C (zimné mesiace) a 27°C (letné mesiace). Jeho rozloha (740 km2) predstavuje sotva pätinu rozlohy Trnavského samosprávneho kraja. Teoreticky by sa dal obísť celý, za jediný deň. Kto by to ale tak urobil, určite by chyboval.  Kto chce spoznať tento ostrov trochu bližšie, má v ponuke miestnych CK niekoľko možností. Z  necelých ôsmych dní, ktoré som mal k dispozícii, som celé štyri venoval poznávaniu prírodných krás ostrova. Nie nadarmo má rôzne prívlastky, ako perla Atlantiku alebo ostrov večnej jari. Jeho divoko rastúca a bujná vegetácia po celej ploche ostrova až do asi 1500 m n.m. ho oprávňuje pomenovať aj ako „jardín botánico“ čiže botanická záhrada. Nádherné oranžovo-modré strelície alebo prevažne modré hortenzie, ktoré majú kvety v priemere okolo 25 cm rastú nielen v parkoch hlavného mesta (Funchal, 135 tis. obyvateľov) ale aj voľne, popri ceste. Vo výške 1500 m nad morom subtropickú vegetáciu nahrádza úzke pásmo ihličnatého lesa a potom len divoko rastúca tráva. Pico Ruivo (Ryšavý vrch) so svojimi 1864 m n.m. je najvyšší vrch ostrova. Je dobre dostupný vďaka bezpečne upraveným turistickým chodníkom, na ktorých nechýbajú ani tunely! Ak má človek trochu šťastia, môže z neho a z okolitých štítov pozerať na obe strany ostrova a uvidí vždy vlny nádherne modrého Atlantiku. Takmer celé pobrežie ostrova nie je moc naklonené pre návštevníkov, ktorý by hľadali pohodlné piesčité pláže. Sú to zväčša strmé skalné útesy (aj niekoľko sto metrov) končiace v mori. Preto pôvodná cesta okolo ostrova bola veľmi kľukatá s početnými zákrutami a nebezpečnými stúpaniami či klesaniami. Tomu urobila koniec bezplatná diaľnica okolo celého ostrova s neuveriteľným množstvom tunelov. Spočiatku som ich počítal. Na úseku asi 36 km som ich napočítal 28, z ktorých najdlhší mal 3,4 km a ten najkratší asi 180 m. Samotní domáci hovoria, že ich kopce sú ako „ queso swisso“ (švajčiarsky syr). Táto veľmi dobre vybudovaná cestná sieť, tunely sú aj na iných cestách ako diaľnice a výborné klimatické podmienky, spôsobili, že tento ostrov celoročne navštevujú tisíce turistov prevažne z Európy, V r. 2006 prešlo týmto letiskom 2 600 000 cestujúcich. Turistický rozmach dovtedy zabudnutého ostrova, spôsobilo až vybudovanie letiska (1964), ktoré je určite výnimočné svojou konštrukciou. Dnes po viacerých úpravách má dĺžku ( 2780 m) a leží  59 m n.m. Z toho asi 1020 m stojí na 180 betónových pilieroch zapustených do mora. Okolo vedúca diaľnica, kúsok za letiskovou budovou križuje runway pomedzi spomenuté nosné stĺpy. Cestujúci môžu cez okienko pozorovať, ako pár metrov od štartovacej čiary vidno len špičky osvetlenia diaľnice vedúcej povedľa a neskôr popod štartovaciu dráhu. Každý pilot, ktorý „položí“ svoj stroj na dráhu a ešte to na nej aj ubrzdí je tak trochu umelec! Na letisku môžu pristávať lietadlá s posádkou, ktorá prešla špeciálnym školením a praktickými skúškami na tomto letisku. Letisko patrí medzi šesť najnebezpečnejších na svete. Ja som ale ten pocit nemal, skôr ma zaujalo svojim originálnym riešením. Na Madeire pre svoje dobré klimatické podmienky je niekoľko botanických záhrad (aj súkromných). Tú najväčšiu spravuje mesto a je dobre dostupná kabínkovou lanovkou, z ktorej je výborný výhľad na celé mesto Funchal. Hornatý charakter celého ostrova a množstvo prameňov veľmi kvalitnej vody, začali už pred niekoľko sto rokmi využívať pôvodní obyvatelia ostrova na zavlažovanie pomocou systému prívodných kanálov, tzv. levadas (levar-priviezť, dopraviť). Je to sieť žľabov vytesaných do skaly o šírke okolo 40 cm cez ktoré je privádzaná výborná voda dolu k obydliam. Podľa turistického bedekra ich celková dĺžka presahuje 2500 km!!   Byť na Madeire a neochutnať víno da Madeira, je to isté ako navštíviť Plzeň a neochutnať miestne pivo. Je to víno alebo už skôr likér. Má 19 % obj. alkoholu. Predáva sa v rôznej kvalite od suchých až po sladké a od mladých (min. 3 r.) až po 20 a viac ročné. O tomto víne koluje povesť, že kedysi dávno, odsúdili istého škótskeho šľachtica na smrť za hrdelný zločin. Jeho posledná vôľa bola : smrť utopením v sude s vínom z Madeiry. O tomto čarovnom ostrove by sa dalo napísať ešte veľa riadkov. Ale nechám to na fotografie. Nech prehovoria tie.


Fotogaléria k článku:

19
Autor: Ivan Sklenár
19 Runway
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Runway
19 za krídlom je vidno začiatok runwaye a za ním hneď "jama"
Autor: Ivan Sklenár
Popis: za krídlom je vidno začiatok runwaye a za ním hneď "jama"

Zobraziť všetky fotografie
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19 Isla desierta-opustený ostrov
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Isla desierta-opustený ostrov

19
Autor: Ivan Sklenár
19 Takto vzniká výšivka z Madeiry
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Takto vzniká výšivka z Madeiry
19
Autor: Ivan Sklenár

19 Strelícia
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Strelícia
19
Autor: Ivan Sklenár
19 Jeden z mnohých Levadas
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Jeden z mnohých Levadas

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19 Calheta - prístav
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Calheta - prístav

19 Sušenie tresiek
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Sušenie tresiek
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19 Chránené morské kúpalisko
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Chránené morské kúpalisko
19
Autor: Ivan Sklenár

19 Porto Moniz
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Porto Moniz
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19 Cesta na Pico Arieiro
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Cesta na Pico Arieiro
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19 Pico Arieiro- pozemné letové riadiace stredisko
Autor: Ivan Sklenár
Popis: Pico Arieiro- pozemné letové riadiace stredisko
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
AKTUALITY rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016  - 30. vyrocie tragedie / Bielorusko
Označenie inzercie
Expedicia Jordánsko-Izrael 2017 februar
Označenie inzercie
Transsibírska magistrála v studiu Reporter24
Označenie inzercie
100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign