Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 8. 5. 2021, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

Loďou po Stredomorí – časť 8. – tak áno či nie? - Záver

200

Posledná noc na lodi. Ešte fotografie, ešte ďalšie videá.  Väčšiu a objemnejšiu batožinu  musíme označiť farebnými visačkami s číslami, ktoré nám boli priradené. Podľa čísla a farby budeme totiž loď opúšťať. Jednoducho  4 tisícky ľudí nemôžu cez jeden východ vyjsť naraz... Označenú batožinu musíme do pol noci vyložiť na chodbu pred kajutu. Personál sa o ňu postará.

Ráno vplávame do prístavu  v  Janove. Posledné veci končia zbalené v príručnej batožine - kufre či väčšie tašky v noci personál lode odniesol na spodné paluby lode, odkiaľ ju prenesú na terminál. Príručnú batožinu nechávame v miestnosti na to určenej na recepcii a ideme na raňajky.

Pri poslednej prechádzke po otvorenej  14.  palube  vidíme, ako od vplávania lode do prístavu prebieha jej údržba. Tlakovými wapkami umývajú loď s vonku. Pri lodi je pristavených niekoľko obslužných plavidiel, odčerpávajú fekálie, tankujú pohonné hmoty, zásobujú loď tovarom a surovinami potrebnými na plavbu. Noví pasažieri sa začnú naloďovať krátko popoludní.  Loď ani v prístave nevypína motory. Zamýšľam sa nad tým, či ich vôbec niekedy vypína. Asi nie. Energia, teplo, klimatizácia a podobne sú potrebné non stop. Ide o sofistikovaný a premyslený systém fungovania lode v cene blížiacej sa k  miliarde  USD. Prakticky nikdy nestojí zbytočne.

V Janove sa mení aj posádka lode. Čakáme na vylodenie v kaviarni. Míňame posledné kupóny z nápojových balíčkov a ideme sa pozrieť do priestorov kasína. Niekoľko fotografií pri rulete, automatoch a ideme do divadla, kde je hlavné zhromaždisko pred vylodením. Na obrazovku sa premietajú visačky podľa farieb a čísiel. Dochádza rad aj na nás. Vychádzame z lode a akosi nám je ľúto. Predsa len to bola dovolenka tak trošku iná...

V hale čakajú disíce kusov batožín. Farebné visačky nás dovedú k našim kufrom. Pred dverami prístavu je stolík a na ňom kľúče od áut odparkovaných na dobu plavby na nejakom parkovisku neďaleko od prístavu. Preberám kľúče od  Viana a nájdem ho v neďalekej uličke prístavu. Akumulátor nabitý a - nič z interiéru nechýba. Sme radi. Naložíme batožinu a vyrážame smerom do  Pisy. Je to síce zachádzka, no Denisko sa teší na šikmú vežičku a Pisa nie je zrovna na bežnej  dovolenkovej trase - tých niekoľko sto kilometrov navyše  určite bude stáť za to...

- - -

Loďou po Stredomorí – záver: áno či nie?

Možno je na čase odpovedať na úvodnú otázku – dovolenka na zaoceánskej výletnej lodi áno, či nie?

V prvom rade je potešiteľné, že cenovo sa tento druh dovolenky priblížil aj našim finančným možnostiam. Doteraz pre väčšinu Slovákov iba vo filmoch obdivovaný spôsob oddychovania je v ponuke našich cestovných kancelárií a to po  rôznych trasách a asi vo všetkých termínoch.

 

Takže, prečo áno?

-          netradične strávená dovolenka

-          nakoľko  Slovensko nie je prímorskou krajinou, transfer do niektorého z prístavov,z ktorých je možné niektorú z plavieb absolvovať  je možné obohatiť o niekoľko zastávok  s prípadným ubytovaním.  Taliansky  Janov podobne ako  Savona sú vzdialené približne  1000 km a Benátky iba o 350 km menej.

-          možnosť voľby trasy a dĺžky plavby podľa záujmu o navštívené  štáty a mestá  a finančných možností

-          mimoriadne zvýhodnené ceny mimo hlavnej letnej sezóny prakticky na všetky plavby

-          po nalodení žiadne starosti so stravou či programom – plavby sú  all exclusiv a program na lodi je denne a určite si vyberie  každý, ak nie, tak si určite

pripraví svoj vlastný

-          ideálny priestror, čas a miesto na relax. Možnosti športovania, leňošenia i vysedávania po kaviarniach 24 hodín denne so servisom skutočne non stop       

 

Ako nakoniec v živote všetko, ani tu nie je len ideálne – takže, prečo nie?

-          nie  každý  Slovák je zvyknutý na štandard, ktorý prináša cestovanie a ubytovanie v lodnej kajute

-          cestovanie loďou i keď výletnou s takmer neobmedzenými  možnosťami má predsa len svoje špecifiká podobne ako lietadlo

-          cena za samotný zájazd nezahŕňa konzumáciu alkoholu nealko nápojov a kávy mimo štandardnej ponuky v samoobslužných jedálňach. Klient si môže dokúpiť balíčky služieb - oplatí sa - alebo konzumáciu platiť na lodi. Neoplatí sa.

-          v mnohých krajinách sveta je "tringelt", tzv. bakšišné štandardom,  u nás je zvykom sprepitné dávať podľa spokojnosti so službou, prípadne žiadne – na lodi je predpísané vo výške  15% a účtuje sa automaticky. Každý ho má prirátané k objednanej službe okamžite.

-          cena plavby na prvý pohľad vyzerá mimoriadne zaujímavo. Výrazne ju však navýši práve sprepitné a ďalšie poplatky účtované automaticky a to na osobu a deň. Ide napríklad o sprepitné pre celú posádku vo výške  7 Eur / deň / osoba  (na 12 dní plavby na kajutu 2 dospelí jedno dieťa  spolu cca  260 Eur)

-          tzv. servisný poplatok – 6 x 2 Eur / kajuta / deň – zhodli sme sa, že sa jedná o upratovanie na kajute, ktoré funguje práve 2 x denne

-          poplatky za transfer z prístavu do centra mesta pri kotvení lode – väčšinou sa jedná o 10 Eur / osoba

-          pomerne vysoká cena fakultatívnych výletov

-          väčšina plavieb a  CK neponúka transfer z miesta bydliska do prístavu, odkiaľ  loď vypláva. Väčšinov sa jedná o  Taliansky  Janov, Savonu, Livorno alebo Benátky. Prípadne nemecké mestá ako  Kiel. To znamená, že do prístavu je potrebné dopraviť sa, čo obnáša ďalšie náklady na cestu, dialničné poplatky a parkovanie auta v prístave. Pozitívom však je možná  návšteva ďalších miest po trase cez tranzitné krajiny.

-           spoločnosť prevádzkujúca loď žiaľ nevie ovplyvniť počasie v danom termíne a lokalite, tým skôr to neovplyvní  pasažier. Takže  kľudne môže nastať situácia, ktorá umožní navštíviť mesto po zakotvení v prístave v totálnom daždi, či pre zlé počasie nebude môcť loď do prístavu vplávať úplne. V našom prípade by ma asi porazilo, keby sme vynechali  Izraelskú  Haifu alebo Maltu. Na iných trasách plavieb  by to bola napríklad  Casablanca v Maroku alebo  St.Petersburg v  Rusku.

-            V prípade potreby je problematické loď opustiť. Je potrebné počítať s dobrým komerčným poistením - na lodi je síce  "nemocnica", no ošetrenie či hospitalizácia by lacno nevyšla. V prípade nutnosti či akútneho stavu vyžadujúceho si okamžité ošetrenie  či operáciu v nemocnici  na pevnine, pacienta z lode nachádzajúcej sa na šírom mori evakuuje vrtuľník väčšinou pobrežnej stráže krajiny, ktorá je najbližšie. 

-             odporúčam dochvíľnosť pri návrate z pevniny na loď. Určite na jedného či dvoch  "oneskorencov" nebude čakať loď za miliardu  USD s 5 tisíckami pasažierov na palube. Niekoľko "zabudnutých"  nemeckých dôchodcov  v  Tureckej Antalii asi hodinu po vyplávaní k lodi doviezol motorový čln pobrežnej stráže. Mali šťastie, ešte loď nebola ďaleko od pobrežia. I tak bolo prestupovanie z takpovediac pracovného člna na palubu výletnej lode dosť komické. Tieto člny totiž na prepravu civilistov a najmä takmer imobilných dôchodcov, jednoducho nie sú prispôsobené.

-              Ak sa bojíte o auto, s ťažkým srdcom odovzdáte kľúče od neho a celú kontrolu nad jeho obsahom do rúk tureckého "manipulanta", ktorý sa s ním na niekoľko dní "stratí"  mimo vašu kontrolu. Ale ukľudním vás. Po vplávaní do prístavu v  Janove, bolo naše auto s nabitým akumulátorom pripravené na parkovisku. Prekvapil ma prístup personálu firmy, ktorej som auto zveril. Kľúče od áut boli voľne na stolíku a stačilo sa dlhšie hrabať v budelári a hľadať ústrižok, aby sa pracovník spýtal, ktoré kľúče sú moje. Vzal som ich do ruky a potvrdenie mám doteraz. Takže teoreticky som mohol vziať kľúče cudzie, prípadne som žiadne auto do úschovy odovzdať nemusel. Ale to už kombinujem asi priveľa. Jednoducho, tak sa klasické naše rozmýšľanie nenosí. Všetko funguje tak, ako má.

No a teda na záver?

Nuž, áno - určite áno! Ak chcete dovolenkovať inak, vyberte si zaujímavú trasu a ak chcete ušetriť, tak určite mimo sezónu. Ja odporúčam čo najväčšiu loď, a kabínu čo najlacnejšiu. Dvom dospelým osobám stačili nasledovmné nápojové balíčky:

- 1 x 14 litrových fliaš minerálky, 1 x 14 plechovičiek nealko nápojov a 1 x tuším 22 porcií  caffee

Takže k cenám:

- cena all incluziv  zájazdu:  - 600 Eur / osoba. Naše  4 ročné dieťa - zadarmo

- nápojové balíčky:  150 Eur

- doprava do  Janova  cca  600 Eur

- parkovanie v prístave:  100 Eur

- fakultatívne výlety: 500 Eur - (z Izraelskej  Haify do  Jeruzalema a Palestiny  to bola podstatna čiastka - asi  300 Eur) ostatné  v iných mestách

Na záverečnom účte sa nám však úplne všetky servisné poplatky  neobjavili - nepoznáme dôvod, no "ušetrili" sme teda  nejaké tie  Eurá. Ale na to sa spoľahnúť nedá, nakoľko poplatky sú zakomponované v cene. Či ich v plnej výške nerátajú na vybraných plavbách, mimo sezóny alebo pri určitej obsadenosti lode, nevieme doteraz.

Pripomínam, že plavbu sme absolvovali v novembri. Počasie bolo dobré i keď mohlo byť aj lepšie. Kedy nie... Cez sezónu by obdobná plavba vyšla o minimálne  150 % viacej.

Záver - ak bude čas, finančne výhodná plavba po zaujímavej trase, určite absolvujeme znovu. Ako som už spomenul, trasa s Marockou  Casablancou, Gibraltárom, Egyptským  Port Saidom či Alexandriou, s Libanonským  Beirútom  či severským Saint Petersburgom môže stáť sa to.

No a samozrejme oblasti  Caribiku, Mexika, Aljašky či oblasť  Micronezie. Síce pribúdajú ceny za letenky, no porovnajte s ponukami  CK. Ak niekto cestovať chce a vie, ten má prehľad v tom, o čom hovorím.

Všetkým záujemcom o podobnú plavbu prajeme veľa šťastia a rozhodne kapitána schopnejšieho (normálnejšieho), ako "vyfasovali" pasažieri stroskotanej  Costa Concordie.


Fotogaléria k článku:

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

Zobraziť všetky fotografie
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko

200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko
200
Autor: Miloš Majko


Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
AKTUALITY rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016  - 30. vyrocie tragedie / Bielorusko
Označenie inzercie
Expedicia Jordánsko-Izrael 2017 februar
Označenie inzercie
Transsibírska magistrála v studiu Reporter24
Označenie inzercie
100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign