Keď policajt zabudne, ktorý rok je v kalendári (alebo sa rozhodne šikanovať občanov)
Užhorod / Vyšné Nemecké | My starší si pamätáme hranice, na ktorých nám colníci prehľadávali vrecká a šacovali najintímnejšie miesta na tele. Pamätáme si, ako "pasováci" boli na hraniciach "všemohúcimi" a nehľadiac na občianske práva nám dávali úplne zrozumiteľne najavo, kto je pán situácie a kto teda rozhoduje o tom, kedy a za akých podmienok opustíme hranice.
Keď bežnému našincovi poviete - vyber si, ktorí "pasováci" našincom robia na hraniciach problémy ukrajinskí, alebo naši - čo si myslíte že odpovie?
- - -
Vraciame sa z desať denného pobytu na Ukrajine. Cestovali sme prakticky krížom cez celú Ukrajinu vlakom najnižšej kategórie, aj takmer najvyššej, cestovali sme na ich pomery luxusným busom, ale aj tými najhoršími "maršrutkami" - minibusmi, ktoré svoju technickú životnosť odslúžili niekde v Španielsku, Taliansku, Nemecku a až následne začali voziť cestujúcich po Ukrajine. Prešli sme hranice dokonca medzi Ukrajinou a Podnesterskom - to je teda čo do kontrol fakt divočina... Nikde v podstate žiaden problém. Všade sa aj tí najprísnejší doslovne komunistickí policajti a colníci správali síce prísne, no ľudsky a profesionálne. Až na... - ale poďme postupne a po poriadku.
V Užhorode sme nastúpili do výborne vyklimatizovaného autobusu spoločnosti EuroBus vo viere, že po asi 5 kilometroch budeme kľudne na Slovensku, po niečo viac ako dvoch hodinách na večeri staničnej reštaurácii v Košiciach a krátko pred polnocou v Business triede RegioJetu na ceste do Trnavy. To by ale nesmel do hry vstúpiť prvý slovenský policajt, ktorý si podľa správania sa k ĽUĎOM zabudol pozrieť aktuálny rok v kalendári.
Ukrajinská colnica bola úplne bezproblémová a takpovediac keby nám do pasov nepribudli ďalšie razítka, ani by sme ju neregistrovali.
Po príchode na slovenskú colnicu jeden policajt cudzineckej polície vyzberal cestovné pasy cudzincov (Ukrajincov a Rusov) a po kontrole našich opustil bus. Druhý policajt - zatiaľ ho nazvem "zabudnutý v čase" dal vodičovi autobusu pokyn vypnúť motor. Odôvodnil to šetrením jeho zdravia a to priamou citáciou zákona.
Na veci by nebolo nič zvláštne, keby nebolo vonku 35 st. Celzia a na autobuse by bolo možné aspoň otvoriť okná. Žiaľ, výrobca s takýmito maniermi (zákonmi?) nepočítal a tak do 4 či 5 minút bolo v autobuse teplo a dusno, ktoré vyhnalo čakajúcich pasažierov von. Ten istý policajt "zabudnutý v čase" však okamžite nekompromisným príkazom nahnal ľudí späť do prehriateho autobusu. Na protesty ľudí odpovedal: "Aj ja pracujem v teple a musím ho vydržať, musíte aj vy" a dokonca jednému cestujúcemu z Trnavy sťažujúcemu sa na zdravotné problémy v takom teple oznámil: "Keď máte zdravotné problémy, necestujte a seďte doma". Za historický však považujemtento jeho výrok: "V minulosti boli autobusy bez klimatizácie a ľudia v nich vydržali sedieť aj v teple". Pán policajt pasového oddelenia na hraničnom prechode Vyšné Nemecké zabudol jeden dôležitý fakt. V čase, na ktorý spomína sa dali na autobusoch otvoriť okná a tým zabezpečiť výmenu vzduchu a vetranie. Túto možnosť v súčasnom storočí - u nás zjednodušene povedané od revolúcie v 89 - výrobcovia autobusov neumožňujú. Policajt podľa správania a vystupovania na verejnosti evidentne zabudol na slogan "Pomáhať a chrániť", ktorým sa v súčasnosti prezentuje polícia a teda sa dá povedať, že zabudol otočiť listy v kalendári a preniesť sa z doby socializmu, kedy občan veľa možností brániť sa šikanovaniu na colnici nemal.
Nedalo mi to, predsa len v predposlednom rade rozhorúčeného autobusu sedel aj môj sedem ročný syn a vyšiel som za policajtom s otázkou, čo vidí logické na tom, že nás núti sedieť v autobuse, v ktorom teplota dosahuje zdravie ohrozujúcu výšku. Policajt rovnako arogantne a povýšenecky zopakoval svoj postoj s tým, že to nie je jeho problém a on si (podľa zákona) chráni svoje zdravie. Pravdepodobne mu neušiel môj pohľad na služobný odznak s číslom a menom na ťažko čitateľnom kovovom štítku. Povedal vodičovi, aby potiahol autobus k hangáru a tam sme čakali.
Nuž, aký by bol môj postup, keby stav s neznesiteľným teplom bol na príkaz predmetného policajta pretrvával? Oznámil by som na tiesňovú linku 112 stav ohrozenia minimálne zdravia asi 40 cestujúcich, požiadal by som o vyslanie zložiek IZS a jednoducho by som na policajta podal trestné oznámenie. V prípade núdze by bus pokračoval s rozbitým oknom - svojmu dieťaťu svojvoľným a šikanóznym konaním jedného arogantného policajta zdravie poškodiť nedovolím.
Takže sumár - nespokojné desiatky cestujúcich, minimálne tri pripravované sťažnosti na neprípustné konanie konkrétneho policajta a úvahy o podaní minimálne podnetu na Inšpekčnú službu MINV SR.
Nateraz požiadame o zaujatie stanoviska vedenie PZ SR a príslušného riaditeľa KR PZ. Následne pristúpime k zverejneniu ďalších podrobností prípadu, nakoľko viacerí cestujúci sú ochotní v prípade poskytnúť svedeckú výpoveď aj v prípade konania voči policajtovi.
Možno si niekto povie - no a čo, veď sa tým ľuďom nič nestalo. Áno, je to tak - my sme tých možno desať minút neznesiteľnej horúčavy a dusna prežili. Ale pýtam sa - na toto si platíme dane a takýmto policajtom mimo výplat, uniforiem aj následné výhody vyplývajúce zo štátnej služby? Môžu sa aj potrhať ministri, policajní prezidenti či ďalší nadriadení v robení dobrého mena polícii, keď takéto s prepáčením arogantné hovädo dostane chuť šikanovať občanov a dokazovať im svoju dôležitosť. Totiž práve policajti, ktorí sú v priamom a denno dennom styku s občanmi meno policajného zboru svojim konaním a správaním tvoria.
Fotogaléria k článku:
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.