Prihlásiť sa Prihlásiť sa | Registrácia Nová registrácia
Rescue Online | Na expedíciu | Reportér 24

Cesta je ciel...
Označenie inzercie
Na expedíciu

ISSN 1337-8481   Dnes je 8. 5. 2021, meniny oslavuje: , zajtra
RSS Export článkov
Top panel

GIBRALTÁR

Ivan SklenárDátum08. 09. 2013 19:30:41TémaCestovanie
19 Skalný masív Gibraltár

Pod pojmom Gibraltár sa väčšine z nás vybaví predstava nadobudnutá ešte v školských laviciach, že Gibraltár je úžina medzi Európou a Afrikou. V skutočnosti tá úžina medzi dvomi kontinentmi tam je, ale tvorí ju najjužnejší cíp Európy, breh španielského mesta Tarifa a najsevernejší cíp Afriky, východne od marockého Tangeru. Samotný Gibraltár v minulosti bol a zdá sa že aj podnes zostal strategicky významným miestom.                                           

Trochu z histórie

V minulosti toto miesto na rozhraní Stredozemného mora a Atlantického oceánu ovládali Feníčania, Kartagínci, neskôr vojská Rímskej ríše, Vizigóti či Mauri, ktorí si tam v r. 711 pod vedením moslimského vládcu Tarika ibn Zijáda vybudovali predsunutú pevnosť pri dobíjaní rozdrobených kráľovstiev na Pyrenejskom polostrove. Neskôr moslimovia obsadili až dve tretiny celého polostrova. Ich nadvláda na tomto území trvala až do r. 1492, kedy v rámci reconquisty boli vojskami španielského kráľa Ferdinanda a jeho manželky Isabel z Európy vyhnaní späť do Afriky. Za toto sedem a pol storočia dlhé panovanie Maurov zanechalo za sebou početné architektonické pamiatky. Najznámejšou z nich je Alhambra neďaleko Granady. Začiatkom 18. storočia územie dnešného Gibraltáru dobili spojenecké holandsko-anglické vojská a v r. 1713 bolo toto územie aj formálne pripojené pod správu Britskej koruny.

Geograficky

je to malé územie- polostrov s rozlohou necelých 7 km2 ktorý oddeľuje od pevniny hranica dlhá okolo 1 km. Celá je so Španielskom. A hoci oba susediace štátne útvary sú v EU, každý návštevník Gibraltáru musí prejsť pasovou a aj colnou kontrolou, aj keď táto je zväčša len formálná. Polostrov je z jednej strany obmývaný vodami Stredozemného mora a z druhej strany Gibraltárskym zálivom. Dominantou tohto maličkého polostrova je vápencový masív, ktorý sa týči až do výšky 426 m n.m. Pretože bezprostredné okolie je rovinaté resp. ho tvorí vodná plocha, pôsobí táto skala veľmi mohutným dojmom. Na celom území polostrova sa nenachádza pitná voda. Tú v súčasnosti získavajú z mora pomocou reverznej osmózy. Tesne za hranicou smerom do „Británie“ je vybudované letisko. Oba konce letiskovej runwaye ohraničuje voda... Pre svoju dĺžku patrí medzi päť najnebezpečnejších letísk na svete.  Spomínanú runway kolmo pretína cesta, ktorá vedie zo španielského mesta La Línea de la Concepción do britského Gibraltáru. Počas štartu či pristávania lietadla je doprava riadená svetelnou signalizáciou a rampami.

Obyvateľstvo a ekonomika

Obyvateľstvo tvoria dnes už miešanci pôvodného španielského obyvateľstva, Maročania, Briti (necelých 10%) a tzv. Janovskí Taliani. Na tomto území žije takmer 30 tis. obyvateľov, čo pri tak malej rozlohe predstavuje hustotu viac ako 4200 obyv./km2 . Oficiálne sa tam hovorí po anglicky. Avšak domáci obyvatelia používajú vlastný jazyk, čo je zmes angličtiny, španielčiny a taliančiny. Prekročením hraničného prechodu s riadnou kontrolou, hoci obe krajiny patria do EU, je na prvý pohľad zrejmé, že ste v inej krajine. Červené telefónne búdky a poštové schránky, architektúra domov a v neposlednom rade aj trochu iný poriadok. Dostatočne dobre neviem pochopiť, ako mohli Briti ustúpiť od svojich tradícií, na ktorých tak lipnú. Na cestách sa totiž jazdí VPRAVO! Mesto žije predovšetkým z turistického ruchu. Podľa turistického bedekera Lonely planet i miestneho turistického sprievodcu, ročne navštívi mesto viac ako 5 mil. turistov. To sa dosť zreteľne prejavuje na počte parkovísk v okolí hraničného prechodu. Teda aj vo vzdialenosti asi 2 km od neho som len so šťastím našiel voľné miesto po vyše hodinovom hľadaní. Návštevníci prichádzajú autami, na bicykloch aj pešo. Samozrejme, čulý turistický ruch prináša so sebou pre mesto aj nemalé príjmy.

Čo ponúka Gibraltár turistom?

Okrem mesta s britskou kultúrou a so stredomorskou klímou, je to predovšetkým samotný vápencový masív. Naň sa dá dostať lanovkou, pešo alebo niektorým z minibusov aj s výkladom a upozornením na zaujímavé miesta, ktoré Vám za rovnakú cenu ušetria veľa chodenia. V útrobách tohto vápencového obra je rozsiahla prírodná jaskyňa. Pre turistov je lákadlom o.i. aj preto, lebo je vybavená emotívnym svetelným podfarbením s reprodukovanou hudbou starých majstrov. Sú v nej dve auditória s početnými miestami na sedenie, kde sa usporadúvajú počas roka rôzne koncerty, módne prehliadky či divadelné predstavenia. Celková dĺžka všetkých chodníkov v jaskyni meria asi 3 km . Ďalej sú to úzke cestičky po oboch stranách strmého skalného masívu s panoramatickými výhľadmi na okolie. Pri dobrej viditeľnosti je možné uvidieť severný breh Afrického kontinentu. Územie Gibraltáru má pre svoju strategickú polohu bohatú vojnovú históriu. Z čias, keď tam boli usadené anglické vojská (1779), vytesali vo vnúti skalného masívu  chodby s viacerými strieľňami. Celú rozľahlú chodbu tvorí dnes akési múzeum s dobovými zbraňami či s voskovými figurínami vojakov. Že toto miesto bolo a ešte aj je predmetom záujmu ovládať ho vojensky, svedčia betónové bunkre z ktorých vytŕčajú kanóny, vyrobené ešte v minulom storočí.  Skalný masív Gibraltáru je jediným miestom v Európe, kde môžete stretnúť voľne žijúce primáty. Sú to bezchvosté opice, makaky, vyznačujúce sa ostrými zubami a popudlivou povahou. Sú až nadmieru drzé a treba si dávať dobrý pozor, aby Vám niečo neuchmatli, ako jednej turistke, ktorá si do zakúpeného nanuku nestihla ani zahryznúť, a už  mal iného majiteľa...   Gibraltár v minulosti bol a aj dnes je predmetom sporu o územné nároky. Aj v súčasnosti si naň nárokujú ako Briti, tak aj Španieli. Traduje sa tu povesť, že posledný obyvateľ s britským pasom odtiaľ odíde krátko po tom, ako odtiaľ odíde aj posledný makak.. Možno aj preto tieto drzé stvorenia miestny tak rozmaznávajú.


Fotogaléria k článku:

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

Zobraziť všetky fotografie
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19 začiatok runweye
Autor: Ivan Sklenár
Popis: začiatok runweye
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár
19
Autor: Ivan Sklenár

19
Autor: Ivan Sklenár

Skryť všetky fotografie

Komentáre k článku:

Komentovať môžu:
registrovaní menom
registrovaní nickom
›VŠETCI‹

UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.

Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.

Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

Pridať komentár
Slovenka  rozhovor o Cernobyle
Označenie inzercie
ZIVOT rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
VIZOVA POVINNOST PRE OBCANOV SR A CR
Označenie inzercie
AKTUALITY rozhovor o cestovani
Označenie inzercie
Expedicia Cernobyl 2016  - 30. vyrocie tragedie / Bielorusko
Označenie inzercie
Expedicia Jordánsko-Izrael 2017 februar
Označenie inzercie
Transsibírska magistrála v studiu Reporter24
Označenie inzercie
100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Vyhľadávanie
Posledné komentáre

100. výročie VOSR - Expedícia St.Petersburg 2017
Označenie inzercie
Zakarpatska Ukrajina
Označenie inzercie
Expedicia Jordansko Izrael
Označenie inzercie
CESTOVANIE
Označenie inzercie
Bottom panel

© naexpediciu.sk všetky práva vyhradené. Obsah novín je chránený autorským zákonom č. 618/2003 Z.z. a medzinárodným právom.
Prepis , šírenie, či ďalšie kopírovanie tohto obsahu alebo jeho časti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu vydavateľa alebo autora článku zakázané.
Design: © Mgr. Matej Fraňo Logo a názov novín: © Miloš Majko
Noviny sú aktualizované priebežne.
Články uverejnené na naexpediciu.sk neprechádzajú jazykovou korektúrou.
Redakcia a vydavateľ novín nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov. Redakcia a vydavateľ nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v novinách.

Farby laky

Webdesign