CK Hechter má problém. Nespôsobil ho zle postavený zákon? 1.
V pondelok 25.7.2016 Slovenská obchodná inšpekcia vydala vo veci cestovnej kancelárie Hechter a predaja jej zájazdov nasledovné stanovisko:
Dňa 25. 07. 2016 Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie v Nitre pre Nitriansky kraj doručil v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa predbežné opatrenie, ktorým spoločnosti Hechter Slovakia, spol. s r. o. nariaďuje zastavenie nekalej obchodnej praktiky spočívajúcej v uzatváraní zmlúv o obstaraní zájazdu na predaj vlastných zájazdov a v uvádzaní akejkoľvek formy informácie, že uvedená spoločnosť disponuje prostredníctvom poistnej zmluvy poistením pre prípad úpadku cestovnej kancelárii.
Zastavenie tejto obchodnej praktiky sa dotýka všetkých prevádzok a sídla uvedenej spoločnosti vrátane predaja na diaľku prostredníctvom akýchkoľvek webových stránok a to až do momentu, kedy by uvedená spoločnosť disponovala novou uzatvorenou zmluvou o poistení zájazdov pre prípad úpadku cestovnej kancelárii, alebo bankovou zárukou.
Zdroj: www.soi.sk
Z uvedeného stanoviska vyplýva, že CK Hechter má predbežným opatrením zakázané predávať zájazdy konečnému spotrebiteľovi nakoľko porušuje v súčasnosti platný zákon. Už v deň vydania a zverejnenia predbežného opatrenia SOI médiá informáciu o predaji zájazdov zverejnili. Máme koniec júla a teda nielen letné prázdniny ale aj letnú turistickú sezónu zhruba v polovici. SR je mimoriadne malým trhom a o zákazníkov sa delí viacej silných v turistickom ruchu podnikajúcich subjektov. CK Hechter patrí medzi tie najstaršie a na Slovensku bezpochyby najvýznamnejšie. Preto sme sa neuspokojili s dvoj-troj riadkovým stanoviskom zverejnňujúcim výlučne základné informácie týkajúce sa prípadu, ale telefonicky sme kontaktovali aj SOI a CK Hechter.
Vedeniu cestovnej kancelárie sme položili niekoľko otázok a odpovede zverejňujeme bez akýchkoľvek úprav:
1.predbežné opatrenie SOI je preskúmateľné súdom a v tejto chvíli ho nebudeme komentovať. V spolupráci s naším právnym oddelením situáciu analyzujeme. Proti opatreniu podáme v stanovenej lehote námietku a zároveň považujeme toto opatrenie v nesúlade so zákonom.
2. CK Hechter má dostatok finančných prostriedkov, aby splnila zákonnú podmienku zabezpečenia poistenia proti insolventnosti.
3. CK Hechter momentálne rokuje s finančnými subjektami o poistení
4. všetci ľudia, ktorí s nami dovolenkujú,a majú zakúpené dovolenky sa nemusia obávať o svoju dovolenku a príjemné zážitky s ňou spojené. CK Hechter finančne kryje všetkých svojich klientov a tí čerpajú všetky predplatené služby. Klienti nie sú nijak ovplyvnení medializovanou kauzou.
To bolo oficiálne stanovisko CK k súčasnej situácii. Cestovná kancelária Hechter na trhu pôsobí niekoľko desaťročí, môžete sa nám predstaviť bližšie odpovedaním na niekoľko otázok?
1.Kto je CK Hechter?
CK Hechter je cisto slovenska CK bez akejkolvek zahranicnej ucasti, tichych spolocnikov. CK , ktora sa za 23 rokov vypracovala na jedneho z najvacsich touroperatorov na trhu.CK, ktora ma obrovske mnozstvo stalych klientov. CK, ktora si zaklada na vysokej kvalite sluzieb,servisu, osobnom pristupe ci uz pri vybavovani klienta pri kupe zajazdu ako aj pocas samotnej dovolenky. CK, ktora ponuka dovolenky v najoblubenejsich destinaciach, realizuje charterove lety, autobusovu a individualnu dopravu ako aj detske kluby v destinaciach. CK Hechter je jednoducho „rodinna“ oblubena CK.A na dôvažok aj my pomahame ludom, ktory by si za normalnych okolnosti nikdy nedovolili ist na dovolenku (ako su napr. Detsky domov Zlatovce, medializovane šičky z Vranova, televizna relacia 7 Nebo, rôzne kluby postihnutych ludi, športovcov, umelcov a mnoho inych... ale to nie je zaujimave pre masmedia – pomoc a ludkost. Nikdy sme sa nechvalili a ani nevyuzivali tieto naše aktivity pri marketingu, robime to nezistne, vlastne zistne aby sa ludom splnili sny a bol ich zivot krajsi a to je najvacsia satisfakcia pre nas..)
2. Preco CK predava aj na zaklade zakazu od SOI?
CK Hechter povazuje predbezne opatrenie SOI za rozhodnutie, ktore nie je v sulade so zakonom a odvola sa proti nemu. Na druhej strane by bolo zastavenie predaja pre CK, ktora chce ochranit svojich klientov a poskytnut im 100% sluzby problematicke. CK nechce ohrozit ani jedneho svojho klienta, a poskytne mu az do konca sezony vsetky sluzby ake si predplatil. Vsetci klienti, co su vycestovani, si uzivaju dovolenky, a ti co maju zaplatene sa mozu tesit na pokojnu a kvalitnu dovolenku.
3. Ako je na tom CK financne?
CK Hechter je vo velmi dobrej financnej kondicii. Vsetky svoje zavazky voci klientom, dopravcom, domacim i zahranicnym obchodnym partnerom si plni coho dokazom su aj spokojni dovolenkari odchadzajuci a vracajuci sa z destinacii.Toto ale media nespomenu. Preco nenatocia pri prilete domov nasich spokojnych klientov ale chodia ich k odletu strasit otazkami ci vedia , ze CK nema poistku? CK financne kryje vsetkych svojich klientov. Mnohych klientov vo vybranych pripadoch , ktori boli ovplyvneni medializaciou sme zauverovali a poskytli sme im moznost zaplatenia az po dovolenke, co velmi ocenili. Asi si viete spocitat , ze takto sa nesprava CK, ktora podla medii „krachuje“. Na druhej strane, malokto z beznych cestovatelov vie ze CK platia za hotely a dopravu v zalohovych platbach uz od januara a kym vobec v juni nastupi prvy clovek na dovolenku tak je vysoke percento sluzieb davno vyplatenych, Takisto aj pocas celej sezony sa plati vsetko vopred. Vobec to nefunguje tak, ze vyberieme peniaze za klienta, on odleti do destinacie a po jeho navrate zaplatime. To je velky omyl. Cize klient sa vobec nemusi obavat o svoju dovolenku.
4.Preco CK este nema poistku alebo bankovu zabezpeku?
Pri tejto otazke prichadzame k absurdite zakona o CK. Bankovu zaruku ako zakonnu moznost mozme uplne vylucit. V praxi nie je realna. Kazda banka nam potvrdila, ze pri bankovej zaruke pre CK nie je mozne urcit beneficienta (osobu, subjekt, ktory by bol odskodneny v pripade upadku CK). Tvrdia, ze by sa jednalo o neidentifikovatelnu skupinu osob, kedze nie je mozne predpokladat kolko ludi si kupi zajazd este. Ostava poistka. Po obrovskej medializacii a nestastnych vyjadreniach našej poistovne o tom, ze sme nezaplatili ostatne poistovne zacali byt „velmi opatrne“. Pripominam, ze CK plne uhradila vysku poistenia a meskala len so splatkou vinkulacie (nasich vlastnych penazi) , ktore sme po vypovedani zmluvy zaslali ale k reaktivacii zmluvy nedoslo za neoddovodnenych okolnosti a peniaze nam boli zaslane naspat. (Toto len tak neurobi obchodny partner, s ktorym ste v poslednych 10 rokoch zmluvne pracovali 8, samozrejme skoda je na našej strane) Je to uctovne dolozene. Takisto si naša poistovna ponechaal alikvotnu ciastku za poistenie od 1.1-15.6 a teraz tvrdi, ze ani na klientov co si zakupili v tomto obdobi zajazdy sa poistenie nevztahuje. Preco? Azda je zly zakon? Alebo neplati pre financne subjekty? Preco nas nechcu poistovne poistit? Nedokazali sme azda, ze tu sa nik nechysta priviest CK do upadku ked 100% rekreujeme klientov? Preco maju CK zakonnu povinnost sa poistit ale nemaju zakonne pravo byt poistene? Preco su CK a ich biznis zakonne v rukach sukromnych financnych subjektov? Zeby sa jednalo o skvely biznis? Teda kto chrani svojich klientov teraz? No poistovna urcite nie, ta klientov vystavila vypovedanim zmluvy do neistoty a chrani ich len CK Hechter svojimi financiami. Tak preco media utocia na CK, ktora si plni povinnost voci klientovi a statne organy jej chcu zakazat cinnost? Lebo si neplni nedokonaly a nevymozitelny zakon?
5. Preco k tejto kauze doslo?
CK Hechter ma vynikajuci produkt, system prace a skvelych domacich aj zahranicnych obchodnych partnerov. Obchodne vztahy su zalozene na priatelskych vztahoch. Sme presvedceni, ze tento utok prichadza jednoznacne z konkurencneho prostredia. Nasvedcuje tomu aj vysoka organizacia postupnosti udalosti a konania statnych organov , organizacia medii a neustale zivenie kauzy aj ked CK neposkodila ani jedneho klienta. Konkurencia rozsiruje nepravdive informacie u nasich zahranicnych obchodnych partnerov, obvolava nase hotely , ktore su piliermi produktu CK, kontaktuje nasich kvalitnych dlhorocnych delegatov s ponukami na pracu v pripade „neocakavych zmien“ , utoci formou mailov , facebooku a inych komunikacnych kanalov. Podla IP adries a nasich kontaktov nas to vzdy priviedlo k jednemu zdroju.
A ako vam pomohla asociacia? (SACKA)
Na to ze sme riadnym clenom uz niekolko rokov, zucastnujeme sa pravidelne jarneho a jesenneho valneho zhromazdenia, platime clenske vyse 600eur/rok tak nam „pomohla“ nasledovne:
-pozastavila nam clenstvo, z rozhodnutia Prezídia SACKA (spytali by sme sa vsetkych clenov, ci s tym suhlasili a ako vobec prebehlo hlasovanie, kto z CK a CA nam doveruje a kto si zelá nas pad..)
-v kazdom mediu prezident asociacie p.Macko neodporucal kupovat zajazdy CK Hechter
-ani raz nas neoslovil s pomocou od asociacie
-v kazdom televiznom vstupe reagoval negativne voci nasej CK
- koho zaujmy vlastne zastupuje p. Macko??
A tu vam citujem preambulu SACKA:
Hlavným poslaním asociácie je prispievať k rozvoju cestovného ruchu. Asociácia považuje za svoju stavovskú povinnosť presadzovať a ochraňovať záujmy svojich členov, ktoré súvisia s jej hlavným poslaním, podporovať ich činnosť a zvyšovať ich profesionálnu prestíž.
Naco je nam tato organizacia?
6.Bude mat CK poistenie?
CK Hechter robi maximum pre to aby tuto kauzu co najskor uzavrela. Jedname s financnymi subjektmi a verime, ze v najblizsich dnoch uz budeme mat splnenu zakonnu povinnost.
Na zaver by sme sa chceli podakovat nasim klientom, ktori nam zachovali doveru a cestuju a vycestuju s nami. Ubezpecujeme ich verejne, ze ich nesklameme a ich dovolenky budu kvalitne, pokojne a s mnozstvom peknych zazitkov. Dakujeme aj nasim obchodnym partnerom, cestovnym agenturam, ktori stoja pri nas.
Prajeme vsetkym pekne leto a zakoncime to reklamnym sloganom spred dvoch rokov NO HECHTER NO SUMMER
p.s. zároveň pripravujeme podanie trestného oznámenia na neznámeho páchateľa za účelom poškodzovania dobrého mena našej spoločnosti a šírenie poplašných správ
- - -
Vzhľadom na to, že pomerne podrobne sledujeme úpadky cestovných kancelárii ako i príslušnú legislatívu, práva na príklade CK Hechter sme sa rozhodli poukázať na stav, pri ktorom sa dá verejne zapochybovať o tom, či v súčasnosti platná legislatíva/zákon slúži na ochranu spotrebiteľa tak, ako bol prezentovaný, resp. či je zákon dobrý, spotrebiteľa ochraňujúci pred podvodnými cestovnými kanceláriami a ich prípadným úpadkom a či dokonca nemôže slúžiť k nekalému konkurenčnému boju pri podnikaní v cestovnom ruchu.
Téme sa budeme podrobne venovať v druhej časti tohto materiálu. Uvažujeme o vyhotovení diskusie preukazujúcej praktický stav pri poukázaní na minimálne dva prípady konkrétnych cestovných kancelárií, kde v jednom prípade litera zákona naplnená je, no existuje 500 poškodených a v druhom prípade litera zákona síce naplnená nie je, ale poškodený zatiaľ nie je ani jeden klient CK.
Komentáre k článku:
UPOZORNENIE: Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy. Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.